fredag 2 mars 2012

Rutornas förbannelse!

Vore det inte för detta elände med att fästa trådar så skulle nog ännu fler virka rutor...



Men misströsta icke! Det går att förenkla lite.
Så här gör jag...
Med virknålen "snor" jag tråden runt varje maska när rutan eller sammanvirkningen är färdig.



Den här tråden döljs sedan när man virkar ihop rutorna på längden, och det blir dessutom en extra fästning.



Och tänk att bara få knipsa bort alla trådarna på slutet utan att ha behövt använda stoppnålen!



Visst är detta också att fästa trådar, men det flyter liksom på när man lika sitter med virknålen i handen.
Och bara det att slippa ta itu med allt det där tråkiga sist av allt när man bara vill få arbetet färdigt!
Testa!

5 kommentarer:

  1. Bra tips! Det tar jag till mig genast. För trådfästandet är anledningen till att jag inte massproducerar filtar. Tack.

    SvaraRadera
  2. Takker for fint tips:) Teppet ditt blir flott!

    SvaraRadera
  3. Vad smart, det ska jag prova nästa gång jag virkar rutor. En mormorsrutsfilt har länge varit en dröm.

    Din filt ser jätte fin ut, härligt med dom schatterade färgerna.

    SvaraRadera
  4. Filten blir väldigt fin, o ja trådar till förbannelse att fästa är väl inte så skoj men du har ju funnit på en lösning! jag ska testa den nästa gång!

    SvaraRadera
  5. Rutornas förbannelse eller frälsning med rutor? Samma dag som du publicerar dina virkade rutor så publicerar jag mina men stickade. Svårt att sluta när man börjat därav rubriken: Jag är en garnoholick och stickolist. Men till det viktigaste: Underbara färger och jättefina rutor.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...