onsdag 17 april 2013

Gladmatta

Tjoho!
Jag är färdig och jag är sååå nöjd!
Men det var hårt arbete kan jag lova.






Det var någon som frågade om det lönar sig att virka en matta...?
Jag förstår inte riktigt frågan ;o)
Det beror väl alldeles på hur man räknar...
...få se nu:

Lakan och påslakan ur skåpet                     0:- (avskrivna)
Färg + salt                                                     327:-
Kostnad vatten + el (tvättmaskin)                6:-
Riva mattrasor   deb.timtid       3x385:-  =  1155:- (exkl.moms)
Virka                deb.timtid        8x385:-  =  3080:- (exkl.moms)
Massage efter avslutat arbete 1 tim          630:-

Summa:                                                      5198:-

Och nu har jag en unik och perfekt matchande matta till mitt duschdraperi.
Så visst lönade det sig!
Det tycker jag i alla fall, och det är det viktigaste...eller hur!?

17 kommentarer:

  1. Hej

    Den mattan vart jättesnygg.

    Mvh / Britt

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha! Shit vilken kul uträkning på kostnaden för mattan. Är det inkl moms?

    Jag har gjort en liknande uträkning för vad det skulle kosta att sticka en tröja i hanspunnet garn som jag preppat själv, men jag tog nog inte mer än 100 eller 150 kronor i timmen. Det var mest en kul grej, en vän hade en kompis som ville ha en sådan tröja, men fattade liksom inte arbetet bakom... Den blev jäkligt dyr även med låga timpriset!

    Jag länkar till dig från min blogg. Det här var en ögonöppnare!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Å vilken snygg matta, jag förstår att du är supernöjd. Kul med kostnadsberäkningen du gjort å visst är mattan värd det. Linnea

    SvaraRadera
  4. Åh så snygg den blev!
    Hälsn Anita

    SvaraRadera
  5. Så fin, nu blir jag ännu mer sugen på att virka mig en matta. Så sent som i går satt jag och funderade och skrev om detta. Det är ju bästa sättet att få något som passar perfekt.

    SvaraRadera
  6. Hallå! Vilken himla bra uträkning och jag håller med det lönade sig verkligen. Mattan blev fantastiskt snygg å vad den passar bra (det hade du aldrig hittat i butiken. HA det bra Karin

    SvaraRadera
  7. Du har iallafall den häftigaste av badrumsmattor oavsett priset.Skitläcker rent ut sagt!!
    Kram sytanten

    SvaraRadera
  8. Vilken FIN matta det blev.jag som har eldat upp minst 10 påslakan.Man får ju aldrig betalt för det handarbete man gör men det är kul ändå.

    SvaraRadera
  9. Snyggt!
    Både mattan och matten ;)

    SvaraRadera
  10. Hei!

    Dette var en artig utregning! Matta ble fin og er absolutt verdt prisen! Tenk også på gleden ved å få ei matte som er akkurat slik du vil ha den!
    Selvgjort er velgjort!

    Klem fra Norge

    SvaraRadera
  11. Det är nog tur att man sällan räknar...:)
    Men jag minns den som på en 50-årsdag undrade om 1000:- räckte för att få mig att göra ett sådant "livsrute-täcke" som jubilaren fick. EXKL. material generöst nog. Det hade blivit en otrolig timpeng det:D
    Din matta är ju värd hur mycket som helst! Ursnygg och perfekt hos er och så har den gett dig rolig sysselsättning att göra. Obetalbart!

    SvaraRadera
  12. Å så flott den matten var. du kor flink du er. Blir følger her jeg.
    klem

    SvaraRadera
  13. Haha, spännande uträkning! Inte ens jag som sysslar med det här tänkte att det kunde bli sååå dyrt.
    Men det blev gaaalet snygg, mattan!

    SvaraRadera
  14. Underbart! Klart att det lönade sig! Men jag tror att du får debitera en timmes massage till...

    SvaraRadera
  15. Man kanske borde klocka sig själv lite oftare för att se vad saker och ting egentligen kostar. Nu gör jag egentligen bara saker till mig själv, men ändå.

    SvaraRadera
  16. Hej! Hittade precis hit via The Knitting Seaman. Jättesnygg matta och visst lönar det sej för man har ju roligt under tiden.
    Nu ska jag kika runt lite på din blogg.

    SvaraRadera
  17. Helt realistisk beräkning. Tänk om folk hade vett att uppskatta kunskaper, hantverk, tid och materialkostander för vad det verkligen är värd. Folk gnäller över ett par motivstickade eller lovikka vantar kostar 300 kr. Gör det själv eller handla på H&M säger jag.. Trist bara att andelen som förstår sig på bakomliggande arbete stadigt miskar. Har länkat till ditt inlägg för jag tycker det är dags att vi ta upp frågan och ställningen.
    vh Bea

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...