fredag 19 juli 2013

Lovikkasäsong

Lovikka säsongen startar ovanligt tidigt i år. Eller om den förra nu alls hunnit avslutas...?
Kan vara lite svårt att avgöra.

Hur som helst, imorgon är det Hamnfest i Marahamn (lite osäker om det är den rätta benämningen på evenemanget) och jag är inbjuden som hantverkare att visa och sälja lite av mina alster.
Så med kniven på strupen lyckades jag knåpa ihop två par Lovikkavantar.
Kanske inte helt rätt säsong, men jag ville i alla fall ha med ett par stycken.



Dessa två par är stickade i Svarta Fårets Lovikkagarn. Ett garn jag inte testat förut.
Garnet var mjukt och fint att sticka i och det blev jämna och täta vantar. Däremot var det väldigt tungt att rugga vantarna och svårt att få till det rätta "fluffet".

Är ändå rätt nöjd med slutresultatet och de får ingå i mitt lilla Lovikkagarnstest (där jag ännu inte hunnit testa de märken jag har hemma). Ska försöka komma ihåg att ge ett personligt utlåtande längre fram.


Samtidigt som jag broderade på vantarna lät jag färggrytorna puttra på spisen, och det resulterade i några fler fina sockgarnshärvor.
Den här gången försökte jag dämpa min färgiver något, för att få till några härvor med liiite diskretare färger. Det är ju inte säkert att alla gillar så mycket färg...i alla fall inte på en gång.


Lite grått, lite jeansblått, lite grått med lila och lite grått med blått... inte så dumt va!?

Alla mina härvor får följa med i morrn, så får vi se om någon är intresserad.

Ha en fin fredagkväll, så hörs vi snart!

4 kommentarer:

  1. Vantarna ser sköna ut och härvorna blir du säkert av med! Testat sticka lovikkavantar i 2-ändstickning, har inte tovat och ruggat än så vi får väl se vad det blir. Gick åt mycket garn....

    SvaraRadera
  2. Hallå! Vad bra att du skriver om de olika garnerna så kan jag bara köpa det du rekommenderar sedan :) Tack för det! Vad härligt det ser ut med alla dina färggrytor och de fina garnerna. Ha en fin helg i solen Karin

    SvaraRadera
  3. Hilsen fra Viola. Din deilig votter hvit og herlige fargete bord og morsom pompong er så storfin. Jeg blir kjøper straks på din festen med handel. Ha det veldig fint. Deilig helg deg... og ser gjerne til meg.

    SvaraRadera
  4. snygga vantar !Vilka fina färger du får till !

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...