fredag 22 april 2016

Barnvagnsfilt/täcke

Nu när jag bloggat om lägret kanske det är på sin plats att visa något som jag stickade också.

Den här barnvagnsfilten (till en bebbe som inte anländer förrän till sommaren) la jag upp redan veckan innan lägret.
Det var tänkt som min lägerstickning.
Hade kommit rätt långt innan jag åkte till Pörkenäs och gjorde den helt färdig där. Med virkad kant, fästa trådar och allt. Heja mig!

Nu har jag sköljt upp den och haft den liggande på tork. Känner mig riktigt nöjd och glad över resultatet.





Storleken är ca 60x85 cm och är tänkt att passa som barnvagnsfilt /täcke eller som ett skönt underlag att ligga på.

Filten är stickad i dubbelt Sandnes Alpakka i vitt och nougatbrunt. Ni får försöka föreställa er hur mjuk och skön den är.

Det gick åt knappt 300 g av det vita och lite mindre, knappt 250 g av det bruna.

Hela filten är stickad på stickor 5,5 mm.

Om ni kollar ordentligt så ser ni att framsidan är "prickig" och baksidan randig.


 Den effekten får man genom att sticka med tekniken "lyfta maskor".
Dessutom gör det att "tyget" blir extra tjockt och härligt.

Jag avslutade filten med att virka ett par varv fasta maskor med vitt och ett par med brunt. Avslutande varvet fick bli ett varv med kräftmaskor som ger en fast och fin kant och ger arbetet en snygg finish.

Är nästan sugen på att sticka en till...
Ser massor av fina färgkombinationer framför mig :)

Tills vidare stickar jag vidare på min kortärmade kofta som jag startade upp på lägret.
Återkommer med den.
Ha det bra så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...