tisdag 6 juni 2017

Midvinternatt

Ja, så skulle väl de här vantarna kunna heta. Svart natthimmel med norrsken i grönt...




Och eftersom solen just tittat fram, och det verkar som att sommaren kanske tänker göra ett försök, så känns det ju heeelt rätt och logiskt att färdigställa och blogga två par vantar :)

Nå är det lotteri så är det! Och då får man vara glad för varje vinst ;)

Påbörjade dessa vantar för lääänge sedan. Tanken var att kanske skriva ner ett enkelt vantmönster. Får se hur det blir med den saken...

Just dessa par är i barnstorlek och varför jag tvekar lite angående mönster är att jag funderar på hur praktiskt det är med de trådar som blir på insidan när man stickar prickar/luser...?

Kanske en vuxenmodell med prickar/luser och en barnmodell med bara stjärnorna och utan prickar? Hmmm, tål att fundera på...

Att det i det här fallet blev två nästan identiska par är av den enkla anledningen att den andra vanten i första paret visade sig bli "fel". Och eftersom jag i stort sett vägrar att riva upp så stickade jag ett extra par. En logik som många stickare känner igen ;)

Vantarna är stickade i handfärgat Superwash BFL, DK weight. Svart och "norrskensgrön".
Dubbelt garn och stickor 5 mm gör att vantarna är snabbstickade och blir tjocka och sköna men ändå lätta och smidiga.

Kanske måste fundera på ett mönster i alla fall... Men inte nu.

Till det mindre paret gick det åt totalt 71 g och till det något större paret ca 76 g. Fördelningen har jag ingen större koll på men det kan inte vara så rysligt mycket av det gröna.


Nä, bäst att sätta mig och sticka några varv på ponchotröjan. Hinner nog några varv innan det är dags för andra fotbollsmatchen för dagen.

Ha de´!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...