måndag 5 juni 2017

Nora

De här muddarna startade jag upp under vårens stickläger i Pörkenäs. Så detta projekt vill jag inte kalla ett UFO, snarare ett WIP. Hur som helst roligt att få dem färdiga.

Maria Gustafsson höll fortsättningskurs i tvåändsstickning och mitt val av projekt föll på dessa fina muddar, Nora.





Om du känner för att sticka "Nora" så hittar du mönstret här.

Jag kortade av mina muddar med en rapport. Både för att jag blev lite lat och för att jag känner mig bekvämare i dessa som är lite kortare.

Grundtekniken är alltså tvåändsstickning och just det här är rätstickade djupmaskor med två färger.
Inte så svårt men lite tankeverksamhet krävs för att hålla rätt på mönster och trådar ;)

Gillar verkligen tvåändsstickning. Synd bara att man inte tar sig mer tid till det. Om inte annat för att hålla igång tekniken...
Kanske ska ta vara på Marias tips om att alltid ha ett arbete i tvåändsstickning på nålarna och sticka åtminstone en kvart om dagen. Hamnar på "att-göra-listan".


Marias muddar i mönstret är stickade i ett rent silkegarn och på lite grövre stickor än vad som brukar användas till tvåändsstickning. Till så här små arbeten har jag förstått att det går lika bra att använda s-tvinnat garn. Z-tvinnat är ju annars den vanligaste rekommendationen till tvåändsstickning.



Jag valde handfärgat merino/tussah silke, DK weight, i grått och rosa till mina muddar. Så nöjd med kombinationen. Blir nog fint till min nya, ljusblåa jeansjacka.

Muddarna blev supermjuka och sköna men samtidigt robusta och stadiga och sitter bra runt handleden.
Jag misstänker att jag kanske skulle ha stickat något fastare...? Lite av ett nybörjarfel vid tvåändsstickning har jag förstått, men jag lär mig :)

Garnåtgång ca 45 g totalt till mina lite kortare muddar.

Strumpstickor 3,5 mm.


Hörde förresten att sommaren kanske tänker göra ett försök mot slutet av veckan så jag känner mig inspirerad till att fortsätta med den somriga ponchotröjan.
Kan ju faktiskt bli någon dag när det faktiskt går att ta på sig en sommarklänning och då är ju en poncho aldrig fel.


Sticka lugnt så ses vi snart!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...