söndag 23 juli 2017

Damejakka med mönster

Nu börjar det dyka upp lite större vinster i mitt UFO-lotteri.
Senaste vinsten var en mönsterstickad kofta, påbörjad för lääänge sedan.






 

Den har varit färdigstickad ett bra tag men hamnade i UFO-korgen när det blev dags att sy och klippa upp.
Inte för att jag är ängslig för att sy och klippa utan bara ren och skär lathet. Det är ju så mycket enklare att starta upp något nytt än att plocka fram symaskinen och sy ett par sömmar.


Men vinner man en ofärdig kofta i ett lotteri är det bara att göra färdigt ;)

Tog inte särskilt länge heller...bara man fick tummen ur...


Koftan heter rätt och slätt "Damejakka med mönster" och är stickad efter ett gratismönster som finns här.



Mönstret är på norska men jag tycker inte det är några som helst problem sticka efter det.

Har stickat min i Sandnes Alpakka i mörkgrått, ljusgrått, ceriserosa och  vitt.



Efter så här lång tid i UFO-korgen vågar jag mig inte på att ange exakt hur mycket garn som gått åt, men jag har en känsla av att garnmängden som är angiven i mönstret stämmer rätt bra med den faktiska åtgången.

Stickor 3 och 3,5 mm. Stickad på rundsticka med steek och sedan uppklippt för att sticka knäppkanterna sist.

För första gången någonsin har jag också sytt på ett fint band på insidan av klippkanten.
Ska villigt erkänna att jag funderade på att skippa den idén då handsömnad och sådant pillergöra inte är min starkaste sida.

Men eftersom jag fått det här fina bandet av ett kär stickkompis (TACK Margareta!) så tänkte jag att jag får väl för tusan bita ihop lite och ge det en chans.

Och så här i efterhand är jag SÅÅÅ nöjd att jag la ner den extra tiden på att sy dit banden. Koftan ser liksom så färdig ut med banden påsydda.




Vad jag gör nu...?

Ja, som jag tidigare nämnde i ett inlägg på Instagram så kan man i det finstilta i mitt UFO-lotteri läsa:
"När fem eller färre UFO:n återstår får man som bonusvinst lägga upp ett nytt projekt"

Sagt och gjort, var inte sen att utnyttja chansen.
På nålarna har jag nu en trevlig sommarstickning. En fin, ärmlös top, "Drivved" som jag teststickar åt Lotta Arnlund, Yarn & Garn.



Vet inte när mönstret finns tillgängligt än men håll utkik för det är en rolig och fin stickning.

Framstycket stickas nerifrån och upp och bakstycket (med knäppning) plockas upp i sidan och stickas på andra ledden.
En kul lösning som gör modellen så annorlunda.

Återkommer med mer info kring den här stickningen lite längre fram.
Nu tänker jag se om det kanske är någon dragning i UFO-lotteriet ;)


Avrundar med några bilder från dagens lilla utflykt.

Hälsade på tusenkonstnären Katarina som idag med säker hand på spakarna styrde färjan över Röduppleden, (Kalixälven).

Ska man köpa bästa finullsgarnet, eller annars få tid att träffa henne för den delen, kan det hända att man får en (eller flera) färjeturer på köpet.






Ha det gott så ses vi snart igen!

1 kommentar:

  1. Gratulerer med kjempefin kofte! Så enig med deg: Det båndet ble prikken over i-en!

    Fortsatt god sommer!

    Klem

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...