fredag 7 juli 2017

Ponchotröja

Oj, får riktigt dåligt samvete när jag ser datumet på förra blogginlägget!
Men som jag minns det så var det ungefär likadant förra året. Juni verkar vara en månad som knappt finns, den bara passerar...

Nå, stickat lite har jag i alla fall. Om än med betoning på "lite".

Ponchotröjan tror jag att jag nämnt tidigare och jag sa nog t o m att den var snabbstickad också.
Jo visst, ganska snabbstickad men med allt för lite sticktid och många, långa varv på slutet så krävde den sin tid.

Lite i panik över att få till ett blogginlägg så hade jag inte tid att vänta på någon som kunde hjälpa mig med fotograferande så ni får hålla till godo med mina tjusiga spegelfoton :)





Modellen är alltså ett mellanting mellan poncho och tröja. Stickad i två stycken, sytt/stickat ihop på axeln och en liten kort ärmsöm.

Mönstret finns i tidningen Kreativ Stickning nr 2, 2014.



Jag stickade min något större genom att öka på med ett par mönsterrapporter.

Garnet jag har använt är Sandnes "Line" och det gick åt 7 1/2 nystan till denna storlek.
Stickor 5 mm om jag inte minns helt galet.

Mönstret var inte helt solklart kan jag tycka eller så var jag inte helt koncentrerad och skärpt. Men med hjälpsamma stickkompisar blev det bra till slut.

Istället för att maska av för axeln och sedan sticka ihop valde jag att sticka förkortade varv och lämna maskorna på stickorna för att sedan maska av och sticka ihop samtidigt. Både snabbare, smidigare och snyggare :)

Tror att ponchon/tröjan blir en favorit. Funkar både över tröja och klänning. Har redan hunnit använda den flitigt.


NU när detta UFO är färdigt knogar jag på med resten. Har färdigställt en höstig sjal som bara ska få sig ett bad så ska jag ta några bilder.

Hoppas vi ses snart igen och tack för att ni är så tålmodiga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...