måndag 22 maj 2017

Fru Sergel och hantverksbytet

Hade nästan kunnat vara en boktitel...eller hur!?

Men de flesta vet nog att "Fru Sergel" är en av Anna Bergmans, Tantulltuss, fina sockar.
Mönstret finns i boken "Tantulltussockor".

Så här ser min variant ut...





Storleken på detta par är större än i mönstret så jag har gjort några anpassningar.

Ökade på en mönsterrapport på vidden, från 70 till 77 m.
För att proportionerna skulle kännas bra lade jag också på ett par mönsterrapporter på längden på mudden.

Önskemålet var en socka i svart och vitt och med mörklila som kontrastfärg. På eget bevåg lade jag till det ljuslila. Tycker att den mörklila framträder på ett bättre sätt och att det blir en fin avgränsning mot det svartvita.

Det gjorde också att det blev några extra varv i enfärgat över vristen vilket i sin tur gjorde att det blev lite extra vidd där.
Det visade sig vara en bra lösning eftersom denna fina häl med förkortade varv blir lite tightare än ex.vis en kilhäl.

Är nöjd med resultatet och jag tror att mottagaren också blev nöjd. Sockan satt i alla fall som en smäck!

Garnet är Opals enfärgade sockgarn i mörkt antracitgrå och vit. Kontrastfärgerna mörk- och ljuslila är mitt handfärgade tunna sockgarn.

Glömde att kolla den exakta åtgången. men jag skulle tippa ca 30-40 g av vardera vit och svart, ca 15-20 g mörklila och några enstaka gram av det ljuslila.

Strumpstickor 2,5 mm hela vägen.

Rolig och inspirerande strumpstickning. Men av någon anledning har detta par tagit god tid på sig att bli färdigt.
Nå, har haft rätt många andra bollar i luften ett tag nu så jag skyller både bloggtorkan och sticktorkan på det. Livet ni vet...det där som kommer emellan ibland ;)


Jamen hantverksbyte var det ju! Vad fick jag i utbyte då?

Jo, kolla in den här fina, broderade tavlan!


Den har talangfulla Ida Revholm gjort. Ni hittar igen henne på Instagram som @ida_revholm_art_creativity.

Kommer att flytta in en soffa till köket och sedan får den här tavlan en given plats ovanför den. Ska försöka komma ihåg att ta en bild när allt är på plats.

Ska även försöka komma ihåg att ligga där på soffan ibland och faktiskt följa uppmaningen på tavlan.
Påminn mig om jag glömmer!


Ha det gott så länge och kom ihåg... Vila för fan! ;)
Vi ses!

1 kommentar:

  1. Din variant av Fru Sergel är verkligen fina, för att inte säga superfina😃

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...