lördag 10 oktober 2015

Mission accomplished

Ja, i och med att sockarna nu är blockade och provade så anser jag teststickningsuppdraget utfört.





Mönstret som jag har teststickat heter alltså "Rosabandet 2015" och är designat av Anna Bergman.
För inspiration rekommenderar jag att ni tittar in hos henne , @tantulltuss, på instagram.

Om jag har förstått det rätt så släpps mönstret inom kort och kopplas ihop med "Rosabandetkampanjen". Info kommer med säkerhet snart.

Mina sockar är stickade i ett lyxigt garn (merino/tussah silke) som jag färgat själv. Garnet är av sk fingering weight, dvs ca 400 m/100 g.

Till dessa i storlek 38 gick det åt ca 55 g av bottenfärgen och 25 g av mönsterfärgen.
Stickade med magic loop på rundsticka 2,5 mm.

Gillar mönstret skarpt och jag har lust att sticka ett par till i omvänd färgställning.
Eller det kanske är det här som är den omvända...? Rosabandet är ju ljusrosa med mörkrosa ringar...
Men man får ju göra som man vill, eller hur?


Måste bara nämna det här med teststickning med några rader. I mån av tid så är det något som tilltalar mig och som jag gärna bidrar med.

För det första känns det som att man får vara med på ett litet hörn i designprocessen. När man inte hinner designa mönster själv så ger det i alla fall mig tillfredställelse.

Sedan innebär det också en viss utmaning för mig som stickare.
Det gäller ju inte bara att sticka efter ett mönster utan det gäller helt enkelt att hitta direkta fel och/eller instruktioner som kan misstolkas eller är otydliga.

Designern anlitar inte teststickare för att få höra hur fint och bra mönstret är, utan det viktigaste är att eventuella fel eller otydligheter kan rättas till INNAN mönstret släpps.

Ska villigt erkänna att det inte alltid är så lätt att läsa ett mönster kritiskt.
Som rätt van stickerska så förstår jag ju ofta hur designern menar, men det spelar egentligen ingen roll. Det gäller att sätta på sig "detektivglasögonen" och läsa mönstret samtidigt som man funderar på hur andra kanske tänker och tolkar saker.
Det ingår ofta också ett moment av kontrollräkning av angivna maskor, ökningar, minskningar mm mm. Ett moment som jag inte är alltför noggräknad med i mitt "vardagliga" stickande men som är väldigt viktigt vid teststickning.

Samtidigt ska kritiken och teststickarens funderingar gå fram på ett konstruktivt sätt till designern.
Hitintills i min korta teststickarkarriär har jag bara stött på positivt bemötande när jag framfört mina funderingar.
Garnnördar är ett härligt släkte!

Tack alla kreativa designers där ute som förser oss andra med inspirerande mönster och ett stort tack till alla er där jag fått vara med som teststickare på designresan!


Vill också passa på att skicka ut en påminnelse och uppmaning till alla oss som tar del av andras mönster och design...
RESPEKTERA designerns önskemål och uppmaningar vad gäller spridning av mönster och alster tillverkade efter deras mönster.
Är du osäker, kontakta designern! Min erfarenhet är att det ofta blir en positiv kontakt och diskussion.
Det kostar så lite att fråga och i dagens samhälle med dess mediaflöde är det dessutom så enkelt.

RESPEKT!

Vi hörs och ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...