måndag 16 januari 2017

Love in a Mist

Sätter punkt för stick-/bloggåret 2016 med flärd och stil.
Det här är  nog det projekt jag är mest mallig över det här året. Inte så överraskande kanske eftersom det i övrigt mest har varit sockar och vantar som lämnat nålarna.

Sjalen har varit färdig sedan september men har inte kommit mig för att blogga om den.
Det är alltså den här sjalen jag talar om, Love in a Mist, av Boo Knits.






Jag stickade min i ett underbart garn i 100% silke, Jaipur Silk Fino från BC Garn. Färgen är h45, en vacker silvergrå färg.
Om jag inte minns fel gick det lite drygt 1 härva till hela sjalen. Stickad på rundsticka 4 mm.

I spetsbården är det stickat in pärlor. Jag använde mig av transparenta, "silverlined", 4 mm. Stickade även in pärlor i spetsen på varje picot vid avmaskningen.

Är så nöjd med den här sjalen och tyvärr går det inte att göra den rättvisa på bild. Och känslan sen! 100% silke...mmm...


Om jag ska nämna något om mönstret så är det ett välskrivet och bra mönster/beskrivning. Inga konstigheter på vägen.
Sjalen är mer lätt-/snabbstickad än den ser ut även om det alltid är lite pyssel med att sticka in pärlor. Men med 4 mm pärlor går det att använda en tunn virknål till att trä på pärlorna på maskorna och då flyter det på rätt bra.

Idén till den här sjalen (eller egentligen designern) fick jag hos fina Ulrika, Isans Knitting som är en fena på spetsstickade sjalar. I synnerhet med pärlor.
Jag kom ihåg att hon nämnt designern  Boo Knits vid något tillfälle.
Problemet var bara att kunna välja bland alla hennes fina sjalar...
Råkade klicka hem tre olika mönster av bara farten. Nå, helt plötsligt kan behovet av en pärlbeströdd spetssjal dyka upp och då är jag beredd!


Härmed lämnar jag officiellt 2016 och ser fram emot 2017. Tror det blir ett bra år, har redan många "kuligheter" inbokade.

Närmast (sön 22/1) blir det "Handarbetsdag på Ytterbyns hembygdsgård". Ser fram emot att träffa ett 30-tal likasinnade nördar under en hel dag. Mat och fika, skratt och inspiration i en härlig inspirerande blandning!
Om vi inte ses där så kanske vi ses här någon dag, ha det gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...