tisdag 29 oktober 2013

Det bidde ingen sjal...

...det bidde mera som en stor scarves.
Men kalla det vad ni vill, jag är i alla fall jättenöjd!

Nöjd över att jag fick den färdig till slut och nöjd med slutresultatet.







Mönstret är "Shetland Triangle Lace Shawl" som jag stickat flera gånger förut, men den här gången i ett tunt lacegarn och med pärlor.

Detta är ett av mina favoritmönster när det gäller sjalar. Enkelt, men så effektfullt.

Garnet är alltså ett supertunt lacegarn, "Merino Extrafine Lace 2/28" från Tedman & Kvist. 1400 m/100g (!)
Tror inte det här garnet tillverkas längre. Synd, för det är ett ljuvligt mjukt garn som verkligen ger spetskänsla.
Färgen är lite svår att beskriva, men om jag säger grå/svart med lite dragning åt brunt eller grönt beroende på ljus, då förstår ni precis...eller hur? Gillar den skarpt.

Jag stickade i dubbelt garn på stickor 3,5 mm och det känns som att det blev bra.
Har ingen aning om hur mycket som gick åt, för det återstående garnet ligger i lite olika, trassliga små nystan eftersom jag fick bråka med det emellanåt. Sjalen är i alla fall fjäderlätt och garnet kommer att räcka till något fler projekt.

Pricken över i:et är alla pärlorna,  även om dom gjorde att det blev ett väldigt tidsödande arbete. Men som sagt, nu är jag glad att jag gjorde det och det är kul att för första gången testat att sticka in pärlor.
Tack Ulrika för att du tipsade mig om tandtråden till pärlorna!


Idag skiner solen och nu är det dags för mig och min assistent (Bolt) att bege oss ut för lite avlönat arbete och ikväll blir det slöjdträff i Kalix.
Ha det bra så syns vi!

5 kommentarer:

  1. ååh, supersnygg! verkligen :)

    SvaraRadera
  2. Å vad fin den blev och superlyxigt med alla små pärlor, förstår att du är nöjd med den. Ha det bra i blåste Karin

    SvaraRadera
  3. Åh, vilken superfin sjal!!
    (Jag gillar också det där mönstret!)
    Jag brukar tycka att det är jobbigt att sticka med mörkt garn, men du har verkligen gjort ett kanonjobb.
    Jag har nu även provat att "pärla" med virknål, och det funkar jättebra också, nu när jag fått upp farten ;-)

    SvaraRadera
  4. Så otroligt skir och vacker den blev!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...