måndag 18 april 2016

Long time, no see

Egentligen kanske det vore på sin plats att be om ursäkt för att jag inte visat mig här på så länge. Men det gör jag inte, för ibland är det bara så. Tiden, orken och motivationen räcker helt enkelt inte alltid till.

Så klart har det hänt en del sedan sist. Har precis kommit hem från ett fantastiskt stickläger i Pörkenäs, Finland och nu är jag så inspirerad igen.
Det kommer ett eget inlägg om lägret, jag lovar!

Tänkte att det kanske är bäst att börja med att snabbt visa vad jag stickat sedan sist.
Och inte helt överraskande är det några sockpar som trillat av stickorna.


Först ett par "HiyaHiya Diamond Lace Socks".

Ett riktigt trevligt och dekorativt mönster som finns att ladda ner här.
Kan inte säga hur väl konstruerat eller lättläst mönstret är för jag använde  mig i stort sett bara av spetsdiagrammet och applicerade det på den sockmodell jag oftast stickar.

Garnet är mitt tunna, handfärgade sockgarn i en härlig djupcerise färg.
Strumpstickor 2,25 mm.
Till detta par i strl 36 gick det åt ca 65 g garn.
Nöjd med resultatet.



Här ser ni ett par "sneakerssockar" med en söt spetskant istället för mudd.
Garn: tunt, handfärgat i ljuslila nyanser. Åtgång: ca 50 g till strl 40.
Stickor: Strumpstickor 2,25 mm




2 par sockar med lite längre skaft.
Garn: Handfärgat, "mellantjockt". Till dessa i storlek 38 gick det åt ca 120 g per par.
Strumpstickor 3 mm.



Sockar med lite längre skaft stickade i det tunna, handfärgade sockgarnet.
Storlek 40, garnåtgång ca 85 g.
Strumpstickor 2,25 mm.



Och tro´t eller ej. För tillfället har jag INGA sockar på nålarna.
Istället har jag lagt upp en kortärmad kofta till mig själv. Mer om den senare.


Hoppas vi ses snart. Ha det bra!

1 kommentar:

  1. Nydelige sokkepar! Min favoritt er det øverste paret.

    Klem

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...