torsdag 28 april 2016

Topside Cardi (my way)

Eftersom filten i förra inlägget var den enda (!) stickningen jag hade med mig till Pörkenäslägret så blev det till att starta upp något helt nytt.
Egentligen föll valet på en helt annan kofta men efter diverse nedladdningsstrul och rörigt mönster så fastnade jag till slut för denna, Topside Cardi.

Eller rättare sagt, den blev min inspirationskälla för det mesta utom den fina flätan fram är gjort eftersom och efter mina egna mått.

Här ser ni den färdiga koftan.



Men vi tar det från start...

Till att börja med så är det föreslaget ett garn i Aran weight, alltså ett garn på ca 160 m/100 g.
Jag hade redan valt ut ett garn jag ville sticka i, mitt handfärgade merino/tussah silke DK weight. Alltså ett tunnare garn, ca 225 m/100 g.
Nå, inga större problem. Eftersom koftan stickas uppifrån och ner är det bara att mäta hur stor halsringning man vill ha och sedan räkna ut hur många maskor som skall läggas upp.
Eller så kan man göra som jag, chansa!
Och i det här fallet hade jag tur och det blev ok, men är nog inget att rekommendera ;)

Glad i hågen satte jag igång med min stickning. Ribbad halskant, omvänd slätstickning (avigsidan ut), ökningar osv osv.
Jodå, det blev nog fint men ungefär här började jag känna att, neeej, det var nog inte så här jag tänkt mig min kofta...

Bestämde mig för en annan resår i halsen (och framkanten). Beslutade mig för vanlig slätstickning eftersom den omvända inte visade den fina silkeslystern i garnet. Dessutom såg den föreslagna raglanökningen bara mesig ut så det fick bli en annan, en som markerar raglanen mer.

Nuuu kändes det bättre och jag kunde mer och mer se den kofta jag föreställt mig växa fram.

Det är det som är den stora fördelen med att sticka uppifrån och ner. Det går att prova ut rätt storlek eftersom, hel längd och längd på ärmar bestämmer man på slutet och val av knappar kan vänta till sist.
Olika detaljer går också att lägga till om man känner för det.
Min kofta fick en dekoration längst ner på bakstycket inspirerad av den fina flätan fram.



Allteftersom jag stickade funderade jag på hur jag skulle komma att använda koftan.
Jag kommer nog mest att ha den över en fin ärmlös eller kortärmad klänning till sommaren. Därför valde jag att göra koftan aningen kort och med korta ärmar.

Som pricken över i:er så hittade jag några fina vintageknappar inköpta på Syfestivalen för något år sedan.



Freestylade lite grann även här.
Eftersom jag är lite lat så räknade jag inte ut något exakt avstånd mellan knapparna. Lösningen fick bli en alternativ placering längst upp och längst ner. En liten detalj som i mina ögon bara förstärker intrycket av de fina knapparna.



Koftan är alltså stickad i mitt handfärgade garn merino/tussahsilke DK weight.
Stickade på rundsticka 4,5 mm och det gick åt lite drygt 4 härvor.


Det blev ett långt inlägg det här och mycket snack kring koftan och dess utveckling.
Med detta vill jag passa på att uppmuntra till lite experimentlusta.

Hittar du en modell du gillar. Låt dig inspireras av den och räds inte att göra ändringar.
Ett tips kan vara att titta i olika mönster. Du kanske har en modell du gillar och vet passar men vill lägga till detaljer från ett annat. Do it!

Det kanske inte alltid blir helt perfekt men när det lyckas blir du så nöjd!

Kan säga att jag är riktigt nöjd med denna och nu väntar jag bara på sommaren och att hitta den perfekta klänningen att ha till.

Ha de'!

1 kommentar:

  1. Den blev jättefin kanske kommer att försöka på dina tips.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...